Raadio 2 hommikuhääle eeskujul trenni tegema!

Kuuajase projekti ” Märka meest!” tänavune reklaamnägu on Raadio 2 hommikuprogrammi üks saatejuhte Madis Aesma, kes on tuntud ka muusikakollektiivi Andur käilakujuna. Patrooniotsingutel langes valik Aesmale seetõttu, et tegemist on tuntud inimesega, kes on ka varem spordiga kokku puutunud. Madis aitab kinnitada sõnumit, et iga mees on oma õnne sepp! Tuleb end käsile võtta, leida usk endasse ja tugitoolist püsti tõusta.

Loe lähemalt Madis Aesma tegemistest ajakirjas Sport  ilmunud artiklist juba altpoolt.

KESKMINE LIIGUTAJA

Aesmale pole see sel aastal sugugi ainus spordiga seotud projekt, kuhu ta on kättpidi sisse kistud, ta kuulub rattamaratonide sarja Hawaii Express Estonian Cup rattasaadikute tiimi, kelle ülesandeks on Madise hinnangul kõigile „saiavormis” rattasõpradele tõestada, et ka nn suvalised jorsid suudavad rattamaratonil edukalt kaasa lüüa. Meestekuu ürituste raames tegi MyFitnessi spordiklubi Aesmale põhjaliku kehaanalüüsi ning koostas treening- ja toitumiskava, mille hoolas järgimine kulmineerub halloo-mehele 27. juunil Kõva Mehe jooksul osalemisega. 10 km pikkusel distantsil peab roomama mudas, läbima jõe, ületama heinavirnasid ja tegema palju muud, mille puhul eelkooliealised mudilased emmede käest kurjustada saaksid. „Tundub suhteliselt mudane,” võtab Aesma kokku kujutluspildi, mis tal on Kõva Mehe jooksust tekkinud. Märtsikuus Jeesuse ikka jõudnud Aesma peab end keskmiseks liigutajaks, kellel paremal juhul koguneb nädalas täiesti märkimisväärsed kuus treeningtundi. „Alates 2009. aastast olen üritanud vahelduva eduga jooksmas käia. Nädalas tuli ikka 20 kilomeetri kanti ära, tegin paar lühemat ja paar pikemat otsa,” räägib Madis ja lisab, et jooksuharrastuse järjepidevusele on pärssivalt mõjunud traumad. „Näiteks eelmisel suvel kolisin ja külmetasin selja ära. Ja vahepeal oli mul põlv ka haige.”

Kui paljude jaoks on jooksmine ülimalt nüri tegevus, siis Aesmal on olnud õnne jõuda oma treeningutega staadiumi, kus jooksmine ei röövi jõudu, vaid hoopis lisab energiat. „Inglise keeles on selle nimi runner’s high. Ma ei uskunud, et see niimoodi toimib, et tuled jooksuringilt tagasi ja oleksidki nagu mingi eufoorilise droogi sisse söönud. Pärast on tuju mitu tundi parem,” meenutab Aesma õhinaga. „Muidugi tuleb valida õige tempo ja mitte end kinni joosta. Vahepeal tegin jooksutreeninguid mingi kindla programmi järgi ja siis oli küll raske näiteks hilissügisesel teisipäeval, kui kell kolm päeval on juba pimedaks läinud, välja minna teadmisega, et programmi järgi pead jooksma 11 kilomeetrit.”

TARTU JOOKSUMARATONIL LANGES FLIISIDEGA MEMMEDE GRUPPI

Aesmale meeldib oma jooksuvormi aeg-ajalt ka rahvaspordiüritustel testida. Pole eriline üllatus, et Paidest pärit mehe lemmikvõistlus on Paide−Türi rahvajooks, millest Aesma hea sõber Jaan Pehk on ühe Eesti tuntuima spordilaulu kirjutanud. Kui laulusõnade põhjal võidab Paide−Türi rahvajooksu Pavel Loskutov, siis Aesma saavutus on kolm osaluskorda, parimal juhul 570. koht ja üks võigas põlvevigastus, mis teda tänini aeg-ajalt kollitab. Värvikaid mälestusi jagub Aesmal mullusest Tartu jooksumaratonist, mille jaoks oli raadiomees välja rehkendanud kindla strateegia. „Mõtlesin, et võtan alguses väga rahulikult ja hakkan metsas vaikselt midagi kasvatama,” taaselustab ta jooksu käiku ega oska tagantjärele naerdes enam kuidagi aru saada, mille najalt ta üleüldse tempot kasvatama plaanis hakata. „Reaalsus oli see, et kui kätte jõudis hetk, mil arvasin, et võiksin hakata väga kiiresti jooksma, olin juba langenud flisidega memmede gruppi ja seal Lõuna-Eesti metsas oli jooksmiseks umbes meetrilaiune koridor, kus ma ei saanud nende memmede vahelt enam edasi ega tagasi. Lisaks polnud ma harjunud jooksma nii paljude tõusude ja käänakutega rajal. Ma olen harjunud jooksma Piritale ja tagasi, mis on sirge ja lauge rada,” meenutab Madis.

Jooksmisest kauem on Aesma tegelenud jalgpalliga, mida ta oma kamraadidega igal nädalal kaks-kolm korda tagumas käib. Ja nii juba rohkem kui 15 aastat. Mõistagi kuulub ta oma kambajõmmidega tõsiste Eesti meeste kilda, kes venitamise peale aega ei raiska. Seevastu soojendusharjutused on Aesma leksikas aastate jooksul üha olulisemaks sõnaks saanud. „Minu eas peab ikka sooja ka tegema, sest vastupidine võib valusalt kätte maksta. Vanasti ei teinud muidugi keegi meist sooja, lõime paar korda peale ja hakkasime mängima,” meenutab ta. „Aga nüüd teen ma isegi rohkem sooja kui teised ja olen ka teisi noominud, et tuleks enne ikka korralikult sooja teha. Mul on paar trennikaaslast, kes on patoloogilised jala äratõmbajad. Kui nad külma lihasega lahmima hakkavad, siis sõiman neid korralikult!”

KEHAANALÜÜS TÕI EELDATUD MASENDUSE
Eesti mehe stereotüüpe esindab Aesma veel hulgaliselt, muu hulgas ei käi ta eriti tihti tervisekontrollis. Viimati suunas tööandja ta kohustuslikule mõõtmisele-kaalumisele viis aastat tagasi ja kuna toona erilisi riskifaktoreid ei tuvastatud, on Aesma teekond tohtri juurde üpris rohtu kasvanud. „Kodus olen vererõhku mõõtnud ja pärast jooksmist jälgin pulsi taastumist, need näitajad on korras olnud. Kui end vigastama juhtun, siis lihtsalt ootan, et vigastus üle läheks.” Meestekuu patrooniks olemise raames tehtud kehaanalüüsi eel Aesmal erilisi illusioone polnud: „Näen end ju peeglist ja saan väga hästi aru, et võiksin kõhnem olla!” MyFitnessis tehtud testid tuvastasid, et Aesma kehas on lihasmassi kõrval oma koha leidnud ka hulgaliselt rasva. „Kuigi eeldasin seda, langesin ikka masendusse,” ohkab Aesma. „Pärast tulemuste selgumist läksin sõudsin natuke sõudemasinaga. Loomulikult olin jõusaali selga pannud halli T-särgi ja pärast paariminutilist sõudmist oli mu rinna peale tekkinud suur higine maakaart. Siis tegin veel jõusaalimasinate peal mõningaid näidisharjutusi, aga neist ei tulnud mul suurt midagi välja.”

Aesma loodab, et see päev jääb tema treeningute madalpunktiks. Nüüd harjutab ta juba kindla treeningplaani järgi ja ettekirjutatud toitumiskava uut masendushoogu ei tekitanud. „Toitumine on ju väga loogiline. Tuleb süüa köögivilja ja kala ning unustada sai, kartul, pasta ja valge suhkur. Ma arvan, et minu jaoks ei ole see väga suur probleem, sest ma pole kunagi eriline magusasõber olnud.” Ta teadvustab endale suurepäraselt, et juuni lõpuks ta Ryan Goslingi kõhulihaseid peeglist veel ei näe.

Ideaalkaalu jõudmiseks tuleks tal kaotada 15 kilogrammi, mis nõuab pikaajalist pühendumist. Aesma on selleks valmis ja oskab jagada häid soovitusi teistelegi alustajatele. „Minu arvates on hea psühholoogiline nipp hankida alustuseks edev treeningvarustus. Kui arvad, et hakkad jooksmas käima, ning sul on kapis mingid eelmise sajandi Tartu isetormajad, siis võib jooksukogemus olla nii ebameeldiv, et sa ei taha enam kunagi rajale minna. Lisaks on uute tossudega juba seetõttu raske mitte jooksma minna, et nad vahivad sulle kogu aeg esikus otsa.”

SPORT-kaaned-Juuni-NAIDIS